Hoge Veluwe Loop 2015, mijn tweede (trail) marathon

Het is een aansprekende afstand, de marathon. tweeënveertigduizend honderdvijfennegentig meter. Tijdens de Hoge Veluwe Loop doen ze er nog een klein schepje bovenop met een parcours van bijna 43km.

In 2014 liep ik daar voor de eerste keer een marathon. Het doel was toen om hem uit te lopen en dat was gelukt. Op zondag 11 oktober jl. heb ik deze prachtige trail voor de tweede keer gelopen. Het doel dit jaar was anders. Ik wilde proberen om de marathon onder de vier uur te lopen. De volledige 43km zou dan net boven de vier uur uitkomen.

Zoals zo vaak eigenlijk, was de aanloop naar deze trail niet ideaal. Druk op werk, beginnende verkoudheid en een gevoel niet fit te zijn. Maar goed, je kunt niet altijd topfit zijn nietwaar? Annemarie ging ook dit keer weer met me mee om me aan te moedigen. Zo vertrokken we samen al vroeg richting Hoenderloo, onderweg al genietend van de mooie herfstdag.

MudSweatTrails evenementen zijn altijd erg goed georganiseerd, ook dit keer weer. Geen enkel probleem om de parkeerlocatie te vinden en we werden netjes naar een parkeerplek verwezen. Nadat ik mijn startnummer had afgehaald en Annemarie een witte fiets had gevonden konden we naar het start/finish terrein. Het werd hier al gezellig druk en er was genoeg te zien. Tijd voor een pre-start selfie 🙂

IMG-20151011-WA0019-01

Vijf minuten voordat het begon ging ik naar naar de start. Blijf het heerlijk vinden hoe relaxed iedereen dan is. Niet een half uur van tevoren al staan te trappelen, maar gewoon een paar minuten voor de start een plekje zoeken. Ik kwam Michiel Preymann tegen en we konden nog even bijkletsen. Het zou zijn eerste Hoge Veluwe Trail zijn. Achteraf hoorde ik dat hij het zwaar had gehad, maar wel uitgelopen. Dik respect!

Om 10:30 werden we losgelaten. Ik was redelijk achteraan gestart en kon zo lekker meelopen en geleidelijk wat opschuiven. Van vorig jaar wist ik nog dat na ongeveer 7km het trappengedeelte begon. Waar ik in 2014 in de file stond bij de trappen, was het nu anders. Niemand vlak voor me…. Dus lekker in dribbelpas de trappen op en als een malle omlaag, want zo ben ik! Na het bos draaiden we voor het eerst de heide op. Wat een prachtig gezicht zo ineens, moest gewoon een foto maken.

DSC_0089-02_1920x1080

Na 10km was de eerste verzorgingspost. Een mooi richtpunt, vier keer een stukje van tien kilometer en je bent al bijna aan de finish nietwaar 🙂 Annemarie stond hier op me te wachten om te vragen hoe het ging en me aan te moedigen. Het ging prima, de eerste 10km gingen in 58 minuten.

Tof om Jeroen Vink bij de verzorgingspost te zien, even een kort praatje gemaakt, wat eten gepakt en weer door!

IMG-20151011-WA0011-01

De volgende kilometers gingen voornamelijk door het zand. Ik hou er wel van. Ik train veel in Meijendel en de Waaldorpse Vlakte en ben wel wat zand gewend. Bijna iedereen liep op de wat hardere stukken net naast de zandpaden, maar het blijft zwaar. Na 1:39 kwam ik weer bij dezelfde verzorgingspost uit. Jeroen stond er nog en ik kon mijn bidons bij hem laten bijvullen. En door!

DSC_0096-01_1920x1080

DSC_0090_1920x1080

Na al die kilometers zand was er wat adempauze. Het parcours had wat meer verharde paden en liep door bos en heide. Op onderstaande foto passeerde ik de 21,1 kilometers na precies 2 uur.

DSC_0099-01_1920x1080

Onderweg kwam ik Annemarie nog een paar keer tegen waar het parcours een fietspad kruiste. Na heel even kletsen en wat bemoedigende woorden weer snel door, want ik had het gevoel dat een tijd onder de vier uur er in zat.

Bij de verzorgingspost na 25km wachtte een verrassing. Cola!! Ik was maar wat blij dat ik mijn folding cup had meegenomen. Even bijtanken, wat zoute sticks pakken en door.

Net voor deze post heb ik de volgende foto kunnen maken. Het was echt prachtig om daar te lopen, groots genieten. En tof dat Stella deze foto heeft gebruikt als omslag voor de traillopers/loopsters groep. Via deze groep hoorde ik dat de man op de foto Pierre van Leeuwen van The Hague Road Runners is (dank voor het poseren 😉

DSC_0103-01_1920x1080

Zoals zo vaak tijdens een marathon, wordt het na 30km ineens zwaar. Ik had een mentaal dipje, niet eens fysiek. De kilometertijden waren nog steeds prima. De 30km waren in 2:50 afgelegd. Het parcours was nu wat vlakker en de ondergrond steviger. Vorig jaar begon ik wat kramp te voelen rond de 32km, daar was ik nu ook een beetje bang voor aangezien ik voor mijn doen aardig gas gaf. Gelukkig bleef mij de kramp bespaard en kon ik door.

En dan kwam het stukje waar iedereen natuurlijk naar heeft uitgekeken. De waterbak! Geweldig toch? Voor mij zag ik iemand proberen er links omheen te sluipen om vervolgens uit te glijden en alsnog een nat(ter) pak te halen. Daar moest ik wel om lachen. Een ander probeerde het rechts. En ik stoof er lekker doorheen. Het was niet zo diep als vorig jaar, maar net zo verkoelend. Een stukje verderop was de laatste verzorgingspost. Ook hier weer even iets te eten meepakken. Op naar de finish.

Na 37km kwam het geweldige stuk offroad door de heide. Vorig jaar liep ik hier achter een aantal lopers en kon ik het pad goed volgen. Dit jaar liep ik hier alleen en had ik grote moeite het pad te zien. De struiken overwoekerden het pad, waardoor ik menig keer strompelde en moeite had staande te blijven. Rennen was gewoon even geen optie. Aan het eind van dat stuk werd weer keurig de weg gewezen.

Na iedere kilometer piept mijn horloge. Normaal kijk ik daar niet naar, alleen naar mijn hartslag. Bij toeval keek ik nu wel en zag dat ik 40km had afgelegd in 3:49. Oftewel, nog 11 minuten voor 2 kilometer en 195 meter. Ondanks de vermoeidheid heb ik nog even aangezet. Het was dan ook niet toevallig dat kilometer 41 mijn snelste kilometer was. Nadat mijn horloge 42.2km aangaf heb ik het laten varen, de laatste paar honderd meter naar de finish waren om uit te lopen.

Het resultaat. De 42.195 meters in 4:00:36 en de volledige trail van 42.6km in 4:03:28. Helaas is het me net niet gelukt om onder de, voor mij magische, grens van vier uur te duiken. Wel heb ik enorm genoten van dit prachtige parcours en heb ik mezelf verrast met deze prestatie. Ik ben als 34e geëindigd bij de mannen en 36e overall.

Link naar Strava

Link naar Movescount

IMG-20151011-WA0010-01

IMG-20151011-WA0001-01

 

Geef een reactie

