Het NK Trailrunning in Schoorl a.k.a. Asics Duinentrail

Deelname aan de Asics Duinentrail in Schoorl was een extraatje. Het stond niet in mijn planning. Op 11 oktober jl. liep ik de 43K Hoge Veluwe Trail en vond er wat weinig tijd tussen zitten in aanloop naar Schoorl.

Twee dagen na de Hoge Veluwe Trail ging ik op vakantie naar Mallorca. Mijn lijf voelde goed en op Mallorca heb ik dan ook een prachtig stuk van 22km met 900 hoogtemeters gelopen. Schoorl begon te kriebelen, ik bedoel…het eerste NK trailrunning! Tijdens een heerlijk ontbijtbuffet in de Spaanse zon, zag ik op Facebook dat een startbewijs voor de 37km ter overname werd aangeboden. Ik heb gelijk gereageerd en het startbewijs overgenomen. Deelname aan het NK was daarmee een feit!

Van de duinentrail wist ik verder weinig, was nog nooit in Bergen of Schoorl geweest laat staan gelopen. Wat ik wel wist is dat er veel zand ligt. Met de Hoge Veluwe Trail nog vers in mijn geheugen had ik daar wel vertrouwen in. Naast het genieten was mijn doel was om onder de 4 uur te lopen en als het meezat bij de eerste 100 te eindigen.

Mijn trailmaatje Michiel Preymann zou ook meelopen en we hadden afgesproken om te carpoolen. Vol gezonde spanning reden we zondagochtend 1 november naar Schoorl. Het prachtige weerbericht voor die dag was blijkbaar niet tot Noord-Holland doorgedrongen. Het was mistig en er was geen zon te bekennen. De temperatuur daarentegen was prima.

In sporthal de Blinkerd was het een gezellige drukte. Het startnummer ophalen ging soepel, de organisatie ter plekke was weer prima geregeld.  Her en der zag ik bekende gezichten en werden er wat praatjes gemaakt. Na het omkleden en de obligate zenuwplasjes liepen Michiel en ik richting de start/finish locatie.

DSC_0103_copy

 

Ik had al het een en ander gehoord over de afdaling naar de finish, maar als je er eenmaal staat is het pas echt indrukwekkend. Veel steiler en langer dan ik had verwacht. Een mooi vooruitzicht om daar vanaf te kunnen rennen. Met nog een paar minuten voor de start zocht ik een goed plekje. Eerst werd nog het Wilhelmus gespeeld, het is niet voor niets een NK niet? Kippenvel om niet als toeschouwer ons volkslied aan te horen maar, als deelnemer aan een sportevenement. Ideaal om wat spanning van me af te schreeuwen (het beeld is niet helemaal goed helaas).

Daarna klonk het startschot en weg waren we. De eerste kilometers gingen hard! De paden omhoog en vooral omlaag gingen lekker. Ik probeerde een tempo te vinden dat ik langere tijd kon volhouden. Ik nam bewust wat gas terug en werd dan ook regelmatig ingehaald. Veel van deze lopers zou ik later wel weer tegenkomen. Na een uur was ik 11 kilometer verder.

NK Trail Schoorl

NK Trail Schoorl

Genietend van de mooie omgeving vlogen de kilometers voorbij. Na iets meer dan 17 km kwam ik bij de eerste verzorgingspost aan. Bidons even bijvullen, stukje banaan scoren en weer door. Even later leek er wat zand in de motor te komen. Mijn ademhaling en hartslag waren nog prima, maar mijn benen begonnen zwaar aan te voelen. Ik had een déjà vu gevoel met de laatste Petzl Nighttrail. Mijn schoenen zaten dan wel niet onder de blubber, maar ze voelden zeker zo zwaar als toen.

Het tempo liep wat terug, maar was nog goed. De halve marathon ging in 1 uur 58. Gelukkig kwam hier het stuk strand. Een mooi vlak stuk met steviger zand om wat bij te komen. Links van mij stoven grote groepen mountainbikers voorbij, bezig aan hun eigen wedstrijd. Rechts van mij steeg een grote groep meeuwen op om vlak over onze hoofden richten de zee te vliegen. Dat was magisch….

12185156_10153691969629231_7333543449867474947_o

Twee kilometer verder werden we de duinen weer ingestuurd. Ik bedacht me dat ik al ruim over de helft was en dus op de terugweg. Het genieten begon steeds meer plaats te maken voor afzien. Ik denk dat ik nog niet genoeg hersteld was van de Hoge Veluwe Trail en de prachtige kilometers op Mallorca om het tempo te kunnen blijven volhouden. Ik was gewoon niet fit genoeg. Met tegenzin het tempo dan nog maar wat terugschroeven en ‘doorlopen’!

NK Trail Schoorl

Er volgden nog meer kilometers door de duinen en ook die waren zwaar. Gelukkig was ik niet de enige die het begon te voelen en geleidelijk haalde ik weer wat lopers in wat weer een mentale boost gaf.

NK Trail Schoorl

Na 30 kilometers kwam ik bij de tweede verzorgingspost aan. Hier stond een aangename verrassing op me te wachten, een fles cola! Direct daarna kwam een onaangename verrassing, een hele lange trap omhoog…

12190954_10153691972259231_97861922649886100_n

Met mijn beker gevuld met cola ben ik lekker rustig omhoog gewandeld. Eenmaal boven had ik mijn cola en wat zoute stengels op en kon ik weer verder. Nog maar 7 kilometer! Die laatste kilometers kenden nog wat korte venijnige klimmen die ik steeds vaker wandelend moest nemen. Mijn kuiten konden dat waarderen, mijn ego wat minder maar het was niet anders.

Om de motivatie er een beetje in te houden paste ik een trucje van Kilian Jornet toe, focussen op je einddoel. Afdalen is mijn specialiteit (voor zover ik daarvan mag spreken), dus ik dacht alleen maar aan die laatste gave afdaling naar de finish. In de laatste kilometers was het nog even stuivertje wisselen met iemand. Ik hield een constant tempo, terwijl hij het hardlopen afwisselde met wandelen. Zolang ik vlak achter hem zou zitten bij de laatste afdeling was ik ervan overtuigd dat ik hem voorbij kon gaan.

NK Trail Schoorl

De afdaling kwam in het zicht en ik ging er vol voor. Met zwaaiende armen om mijn evenwicht te bewaren (zie hier), stortte ik me met ruim 25 km/h richting de finish om inderdaad die loper nog in te halen 😀

Eindtijd was 3:43:38, waarmee ik 111e bij de mannen ben geworden. Mijn tijdsdoel heb ik daarmee ruimschoots gehaald en daar ben ik superblij mee. Door het sterke veld was een plek bij de eerste 100 niet haalbaar dit keer, daarvoor had ik 7 minuten sneller moeten lopen. Wellicht volgend jaar.

De verdiende halve liter na afloop smaakte goed. In de sporthal nog even een paar toppers gesproken over hun race. Wat een respect heb ik voor die prestaties. Ik zag dat de rij bij de massages kort was dus ben ik maar gelijk aangeschoven. Eenmaal aan de beurt heb ik me gelijk verontschuldigd voor mijn minder frisse sokken en al dat zand, het minste wat ik kon doen. De massage was heerlijk.

12185511_10153691965684231_3569705187868836239_o

Michiel was ondertussen ook binnen in een erg nette tijd. Ook hij pakte nog even een massage mee, waarna we weer richting huis reden. Moe en voldaan!

En zoals het hoort plan je dan gelijk je volgende avontuur. Die avond was de inschrijving voor de 75 en 50 km Sallandtrail.

Ik heb me ingeschreven voor de 50km, wat tevens mijn eerste ultra marathon zal worden. #zinin

Link naar Strava

Link naar Movescount

 

Follow me on Strava

Geef een reactie

