2015 is bijna ten einde. Hét moment om terug te kijken op het afgelopen jaar.

Zo tegen het eind van het jaar is het een mooi moment om terug te kijken. 2015 is een mooi hardloopjaar gebleken. De afstanden zijn verder omhoog gegaan, evenals de hoogtemeters en de trainingsfrequentie. Ik heb mijn eerste wedstrijden in het buitenland gelopen en heb veel geleerd.

Statgeek als ik ben heb ik Strava, Movescount en Smashrun er op nageslagen. Dat resulteert in een hoop mooie inzichten.

Smashrun 2015

137 X

In 2015 ben ik voor mijn doen wat serieuzer gaan trainen. Het plan was om vaker te gaan lopen, een ritme dat ik wekelijks kan volhouden. Meer time-on-feet, zoals dat dan weer leuk klinkt. Met een paar pauzemomenten is dat aardig gelukt, gemiddeld heb ik eens in de 3 dagen gelopen.

11.1 km

Dat is het gemiddeld aantal kilometers dat ik per keer gelopen heb. Het meeste aantal kilometers in een week en maand waren respectievelijk 68 en 155km. Het minste aantal kilometers per week en maand waren respectievelijk 4 en 11 km.

1524 km

De teller eindigt dit jaar op 1524km, ruim 500km meer dan in 2014. Hemelsbreed is dat bijna een wandeling van Den Haag naar  Minsk in Wit-Rusland, Benidorm in Spanje of Holm in Noorwegen.

Google Maps Radius

 

163 uur

Zoveel uur heb ik in 2015 hardgelopen. Omgerekend zijn dat bijna 7 volle dagen, of 8 The Lord of the Rings marathons achter elkaar. Flink meer dan vorig jaar toen de teller op 100 uur bleef steken.

6:31 min/km

Dat is het gemiddelde waarin ik die 1524 km gelopen heb. Dat komt neer op gemiddeld 9.5 km/h.

16.759 hoogtemeters

In het kader van #flatisboring ben ik in 2015 meer hoogtemeters gaan maken. Als ik mijn hoogtemeters van 2015 opstapel kom ik tot ergens in de stratosfeer uit, net onder de ozonlaag. Het trainen op hoogtemeters werpt zijn vruchten af, ik ben er een stuk sterker door geworden. Langere klimmen en afdalingen kan ik nu beter volhouden dan voorheen.

stratosphere_diagram_big

 

43 km

Dat is de langste afstand die ik gelopen heb dit jaar. Net als vorig jaar was dat tijdens de Hoge Veluwe Trail.

4:56:56

Bijna 5 uur duurde mijn langste loop. Dat was tijdens de Zugspitz Basetrail XL afgelopen juni.

7

Dat is het aantal wedstrijden waar ik aan heb deelgenomen dit jaar. Dat is dan ook gelijk het aantal keren dat ik de finish gehaald heb. In chronologische volgorde waren dat:

Petzl Nighttrail (16km) (helaas geen actiefoto van mezelf)

1622763_10152197048964231_346076928_n

 

Sallandtrail (25km)

DSC_0622

 

Koning van Spanje (36km)

sportograf-59167328

Zugspitz Basetrail XL (36km, maar vanwege sneeuwval ingekort tot 31km)

CLIP0001.mp4.Still012

Trail des Fantômes (31km)

10654139-548261056206430910DE

Hoge Veluwe Trail (43km)

IMG-20151011-WA0011-01

Asics Duinentrail (36km)

NK Trail Schoorl

 

Beste klassering

Als ik een aan wedstrijd deelneem heb ik meestal een richttijd in mijn hoofd. Tijdens de Hoge Veluwe Trail wilde ik proberen om de marathon afstand onder de 4 uur te lopen. Hoewel dat net niet gelukt is, haalde ik hier wel mijn beste klassering. Ik werd 34e.

Mooiste trail

Misschien wel omdat het mijn eerste buitenlandse wedstrijd was, maar de Zugspitz Basetrail XL staat bovenaan de lijst van mooiste gelopen trails in 2015. Een prachtig parcours met zowel lange klimmen als afdalingen van. Het slechte weer mocht de pret niet drukken.

Zwaarste trail

Verrassend genoeg vond ik de Trail des Fantômes dit jaar het zwaarst. Het was warm met een luchtvochtigheid van tegen de 100%. De klimmetjes en afdalingen waren erg steil. Bij de eerste verzorgingspost na een kilometer of 8 had ik het eigenlijk al gehad. Later zou ik ook nog door horzel gebeten worden, wat het er niet makkelijker op maakte. Ik heb hem wel uitgelopen, maar niet echt kunnen genieten. Dat moet ik nog maar eens inhalen dus.

Mijn snelst gelopen tijden in 2015

1K 3:38
5K 21:09
10K 45:48
1/2 marathon: 1:45:01
Marathon: 4:00:36


Follow me on Strava

2 gedachtes over “2015 is bijna ten einde. Hét moment om terug te kijken op het afgelopen jaar.

Geef een reactie

