Trail des Fantômes 2015, afzien in de Ardennen

MovescountNa de Zugspitz Basetrail XL van juni dit jaar, was de 31K Trail des Fantômes mijn tweede buitenlandse trail. Ik was er vanuit gegaan dat de Ardennen minder inspannend zouden zijn dan de Alpen, maar dat had ik aardig mis….

Op zaterdag zijn Annemarie en ik vertrokken naar La-Roche-en-Ardenne om er een leuk weekendje weg van te maken. Eenmaal aangekomen in La-Roche bleek het flink te regenen. En dan niet een beetje miezer, maar echt serieus veel water.

La Roche-en-Ardenne

Met paraplu op en stevige pas eerst naar hotel Floréal om mijn start nummer op te halen. Mijn nummer was 888, wat volgens Chinees geloof voor heel veel geluk staat als ik Wikipedia mag geloven. Ik hoopte dat ik geluk met het weer zou hebben, want ik was mijn regenjack vergeten in te pakken. Ik was echter niet de enige die wat vergeten was; een niet nader te noemen mede-trailer die de 75km zou lopen presteerde het om AL zijn spullen te vergeten… Enfin, na het verplichte bord pasta in combinatie La Chouffe op tijd naar bed gegaan.

Na een brakke nacht, door spanning en een aantal muggen, ging de wekker al vroeg. Ons ontbijt werd op de kamer bezorgd, maar echt veel trek had ik niet. Rond half 10 gingen we weer richting hotel Floréal, waar de start was. Eenmaal aangekomen zag ik vele bekende gezichten en hadden we nog genoeg tijd om praatjes te maken. Net voor de start werd omgeroepen dat Thomas Dunkerbeck aan kop lag bij de 75km. Ander goed nieuws, de zon begon te schijnen, het geluk lachtte me toe.

Start Fantomes

Om 10:30 uur werden we losgelaten met een wegsprintende massa trailers tot gevolg. Ik wilde eens kijken hoe diep ik kon gaan, dus ik ging mee in het tempo.

6925

Nog geen kilometer verder liep mijn hartslag al tegen de 180, ai. En toen kwam de eerste klim. Een lang steil pad dat gelukkig breed genoeg was, waardoor er geen opstoppingen ontstonden. In het begin kon ik nog omhoog dribbelen, maar toen moest ik terugschakelen naar de loopstand. Op dat moment miste ik mijn stokken. Gelukkig volgde een afdaling waardoor ik weer wat kon opschuiven.

CLIP0011.mp4.Still004

Na 8km was daar de eerste verzorgingspost bij Borzeé, waar Annemarie me al stond op te wachten. Kon ik even kwijt aan haar dat he me niet meeviel. Maar ja, dit wilde ik toch?! Gelukkig had ze mijn stokken bij zich, dus die heb ik gelijk maar meegenomen. Ik kreeg te horen dat ik 20 minuten voor lag op mijn schema van 4h17m, mooie opsteker! Nadat mijn bidons weer bijgevuld waren ging ik weer verder.

6933

Fantomes 1

De bredere bospaden gingen over in gave singletracks. Veel rotsen, veel boomwortels, een beekje…het was prachtig. Het tempo ging goed en mijn hartslag was ook wat meer onder controle. En toen het allemaal op zijn plaats leek te vallen voelde ik ineens een felle pijn in mijn rechterkuit. Het eerst wat in me opkwam was een spierscheuring, totdat ik naar mijn kuit keek en er een joekel van een wesp (of horzel) op zag zitten * schrik *. Weg concentratie, weg lekker gevoel. De lopers voor en achter me kenden hetzelfde lot. Met zijn drieën vervolgden we onze weg, hopende dat de pijn minder zou worden.

Even later kwam een serieus steile klim, volgens Strava meer dan 40%! Mijn kuit leek ondertussen in de fik te staan, maar de stokken waren mijn redding. Ik keek al uit naar de eerste oversteek door de Ourthe voor verkoeling.

Na 18km kwam ik bij de tweede verzorgingspost, Nadrin. Annemarie stond ook hier weer op me te wachten. Er was daar tegenover een lekker terras dus ze vermaakte zich ook prima. Even bijpraten, zielig doen over mijn kuit en weer door. Ik had iets tijd ingeleverd, maar lag nog steeds voor op mijn schema.

Kort daarna kwam een afdaling naar de Ourthe. Deze was zo steil en glad dat ik menigeen vrijwillig en onvrijwillig zittend omlaag heb zien gaan. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt. In een imitatie van Kilian Jornet stortte ik me naar beneden. Heuvelopwaarts moet ik het vaak afleggen, maar omlaag laat ik me dat niet gebeuren! Er volgde een mooi technisch stuk langs het water. Daarna kwam een interessante klim.

10654139-548261056206430910DE

Steil omhoog over rotsen, waarbij je jezelf aan een kabel omhoog moest hijsen. Mijn stokken zaten hier flink in de weg, maar gelukkig was loper achter me zo vriendelijk om mijn stokken achter mijn vest te steken. Beter voor mij, veiliger voor hem!

Een stuk verder mochten we voor de eerste keer de Ourthe oversteken. Het water was heerlijk verkoelend en gelukkig niet al te diep. Gevolg is natuurlijk wel dat je schoenen helemaal vollopen en je sokken zeiknat worden. In een poging er niet al te veel last van te krijgen had ik van tevoren mijn tenen met vaseline ingesmeerd. De kilometers naar de derde verzorgingspost bij Maboge liepen wat geleidelijker omhoog en omlaag. Dit was fijn om even te consolideren. Bij Maboge weer even de bidons bijgevuld, want door de warmte dronk ik extra veel.

Direct na de verzorgingspost vermeldde een bordje dat het nog 5 kilometer tot de finish was. Normaal denk je dan, max een half uur! Maar ja, je moet dan wel eerst “de muur” over. Een zeer steile klim waar ik wel even moeite mee had. Een paar keer heb ik overwogen om even uit te rusten, maar ik hield mezelf voor: “It’s just a hill, get over it!”. Eenmaal boven kon ik op adem komen. Ondertussen zag ik steeds meer lopers van de 53K lopen. Ik bedacht me toen dat ik wel gek moest zijn om die afstand hier te gaan lopen…

De laatste afdaling bracht ons bij de tweede en laatste oversteek van de Ourthe. In die afdaling kon ik nog even een paar lopers inhalen, waardoor ik alle ruimte had om door het water naar de overkant te banjeren.

6930

Annemarie zat, net als vele anderen, lekker op het stenen muurtje te kijken naar al het oversteekgeweld. Met wederom natte voeten was het nog maar een paar honderd meter tot de finish. Nog een kleine eindsprint om nog een loper in te kunnen halen om vervolgens na 4 uur en 5 minuten over de finish te komen.

Daarna even bijkomen en genieten van de stukken watermeloen. Wat was dit een zware tocht. Wellicht wat te snel van start gegaan, maar uiteindelijk goed kunnen consolideren. Erg blij met mijn tijd, een stuk sneller dan ik verwacht had! En volgend jaar toch maar de 53km?!

Link naar Strava

Link naar Movescount

6928

Strava TDF route

Movescount Movescount TDF

TDF verloop

3 gedachten over “Trail des Fantômes 2015, afzien in de Ardennen

1. Lekker gelopen Nick, leuk je gezien te hebben en wat een toeval dat we in hetzelfde hotel zaten hahaha.. Tot op de trails! Rob